Duitsland marketing in Enschede: Zo doe je mee!
Samen maken we Enschede nog aantrekkelijker voor onze buren
De Duitse bezoeker is een van de belangrijkste doelgroepen voor Enschede. We voeren daarom al jaren campagnes in Duitsland om de stad te promoten als levendige, gastvrije bestemming met een typisch Nederlandse flair. Daar zetten we bewust grote middelen voor in, want deze bezoekers zijn commercieel erg waardevol. Ze blijven langer, besteden meer en komen graag terug wanneer ze een positieve ervaring hebben.
Maar die ervaring maken we samen. Niet alleen met citymarketing, maar juist met de beleving ter plekke. In de winkels, de horeca en de binnenstad. Als ondernemers kunnen we daar allemaal aan bijdragen. Vaak zijn het kleine aanpassingen die een groot verschil maken. Hier bieden we je vijf praktische tips waarmee jij jouw onderneming nog aantrekkelijker kunt maken voor Duitse bezoekers.
Tip 1
Spreek hun taal
Taal schept vertrouwen. Duitsers waarderen het enorm als ze merken dat ze begrepen worden. Een Duitstalige menukaart, prijsaanduiding of een kort bordje met “Herzlich willkommen” maakt meteen een goede indruk. Je hoeft uiteraard niet alles te vertalen, maar de belangrijkste informatie (openingstijden, prijzen en gerechten) mag gerust in het Duits staan. Ook al durven Duitsers ook steeds meer Engels te praten, zorgen medewerkers die een paar woorden Duits spreken voor een prettiger contact. Dit hoeft zeker niet perfect te zijn, want de Nederlandse accent klinkt voor Duitsers enorm charmant. Duitsers houden van duidelijke communicatie, vaste openingstijden en overzichtelijke informatie. Dat voelt betrouwbaar en precies dat maakt dat ze graag terugkomen.
Tip 2
Laat ze iets typisch Nederlands beleven
De Duitse bezoeker komt niet alleen om te winkelen, maar om de Nederlandse sfeer te proeven. Ze willen graag iets typisch Nederlands proberen, maar weten niet altijd wat iets is. Gerechten als bitterballen of kroketten zijn voor hen onbekend. Een korte uitleg op je menukaart helpt enorm:
- Bitterballen – knusprige Rindfleischkroketten mit Senf
- Kroket – herzhafter Snack mit Rindfleischragout
Zo nodig je ze uit om iets nieuws te proberen, zonder dat het te spannend voelt. Daarnaast zijn Duitse gasten dol op traditie: “Kaffee & Kuchen” is een vast ritueel, vooral in het weekend of op feestdagen. Een bord buiten met “Kaffee & Kuchen” is een sympathiek gebaar dat direct herkenning oproept. Combineer dat bijvoorbeeld met huisgemaakte appeltaart of vlaai: een gegarandeerd succes.
Tip 3
Gebruik Duitse feestdagen als kans
Op Duitse feestdagen hebben bijna alle mensen in Duitsland vrij en trekken ze er graag een dag op uit. Dat merken we in Enschede gelijk door extra drukke winkelstraten en files op de weg naar de binnenstad. Met kleine, leuke acties kun je daarvan profiteren en hun aandacht naar jou onderneming brengen.
Belangrijke Duitse feestdagen zijn onder andere:
• Neujahr (1 januari)
• Karfreitag (Goede vrijdag)
• Ostermontag (Tweede paasdag)
• Tag der Arbeit (1 mei)
• Christi Himmelfahrt (Hemelvaart)
• Pfingstmontag (tweede Pinksterdag)
• Fronleichnam (in Noordrijn-Westfalen vrij)
• Tag der Deutschen Einheit (3 oktober)
• Reformationstag (31 oktober, in Niedersachsen vrij)
• Allerheiligen (1 november, in Noordrijn-Westfalen vrij)
• Weihnachten (24 t/m 26 december)
• Silvester (31 december, geen officiële feestdag)
Tip 4
Maak betalen makkelijk
In Nederland is pinnen vanzelfsprekend, maar veel Duitse gasten betalen nog altijd graag contant. Dat voelt voor hen vertrouwd en veilig. Zorg dus dat contante betaling mogelijk is. Als je alleen pin accepteert, geef dat dan duidelijk aan bij de ingang of op de menukaart: “Nur Kartenzahlung”. Zo voorkom je ongemakkelijke situaties. Let er ook op dat je Duitse betaalpassen (EC- of Girocard) accepteert. Voor veel gasten is dat de standaardkaart. Als dat kan, vermeld het dan zichtbaar.
Tip 5
Wees zichtbaar over de grens
Duitse bezoekers oriënteren zich online voordat ze naar Enschede komen. Ze zoeken via Google Maps, Tripadvisor of sociale media naar plekken om te eten, te shoppen of iets te beleven. Een korte Duitse beschrijving op je Google-profiel, een paar Duitse reviews of posts op Instagram met Duitse hashtags vergroten je vindbaarheid enorm. Vraag tevreden gasten om een beoordeling in het Duits. Dat wordt door andere bezoekers serieus genomen. Duitsers vertrouwen sterk op aanbevelingen van anderen
Samen zorgen we voor een positieve belevenis
De Duitse bezoeker is geen toerist van ver, maar een buur die graag even de grens oversteekt om de Nederlandse sfeer te beleven. Enschede biedt precies dat: dichtbij, maar toch anders. Door kleine aanpassingen te doen, laat je zien dat jouw onderneming gastvrij, professioneel en Duitslandproof is. Zo dragen we samen bij aan een positieve beleving voor onze Duitse gasten en zorgen we ervoor dat ze steeds weer graag terugkomen.
Duitsland Marketing Inspiratiesessie
Wil je meer tips, tricks en handige weetjes om de Duitse bezoeker binnen te halen? Schrijf je dan in op de interesselijst voor ons eerste Duitsland Marketing Inspiratiesessie in 2026. Samen maken we Enschede nóg aantrekkelijker voor onze buren!
Meer weten over wat wij doen aan marketing voor Duitsland?
Duitsland campagnes
Meer weten over Duitsland marketing? Vraag het Sonja!