Belangrijke cijfers

Duitse kentekens in parkeergarages

438.845

Duitse kentekens vormen een groot deel van het totaal aantal geparkeerde auto's in Enschede. Vooral op zaterdagen en Duitse feestdagen is de toestroom hoog. 

Aantal sessies stadtenschede.de

929.107

Bijna een miljoen sessies tonen aan dat er online veel interesse is in Enschede en actief gezocht wordt naar informatie over de stad.

Aantal nieuwsbriefhouders

10.400

Een waardevol kanaal om potentiële bezoekers uit Duitsland direct te bereiken met inspiratie, tips en actuele informatie over Enschede.

Aantal Facebookvolgers

35.000

Het aantal volgers op Facebook, waar we dagelijks inspiratie, tips en actuele informatie delen met een groot en betrokken publiek.

Om Enschede aantrekkelijk te positioneren op de Duitse markt, zet Enschede Promotie actief in op crossmediale marketing. De ligging direct aan de grens biedt grote kansen om een breed Duits publiek te bereiken. Deze kansen worden benut via online en offline campagnes in verschillende steden in Noordrijn-Westfalen (18 miljoen inwoners) en Niedersachsen (8 miljoen inwoners). Alles met als doel: meer bezoekers over de grens trekken die Enschede echt willen beleven. 

 - Enschede Promotie

365 Tage KultUrlaub

Grenzenlos genießen 

In 2025 viert Enschede 700 jaar stadsrechten. Een uitgelezen kans om de stad in Duitsland als culturele bestemming op de kaart te zetten. Onder de noemer 364 Tage KultUrlaub breiden we de succesvolle "365 Tage Urlaub in Enschede" een campagne uit met een sterke focus op cultuur, historie en beleving. Daarmee trekken we een nieuwe doelgroep aan: cultuur- en geschiedenis geïnteresseerde bezoekers uit NRW en Niedersachsen. Deze campagne laat zien dat Enschede meer is dan shoppen en markten, het is ook een stad vol verhalen, festivals, musea en creatieve energie. Zo bouwen we stap voor stap aan een breder en sterker imago, dat niet alleen de massale toestroom van shoppingtoeristen versterkt, maar ook ruimte biedt voor een nieuwe, culturele beleving van de stad. Juist in de Euregio, waar Enschede al goed bekend is als winkelstad, ligt een kans om bezoekers opnieuw te verrassen met het culturele verhaal van Enschede als verrassende tweede laag. 

 - Enschede Promotie

365 Tage Urlaub

Campagne en activaties

Sinds 2023 is de campagne 365 Tage Urlaub in Enschede een stevige pijler onder onze Duitslandstrategie. Met opvallende outdoorcampagnes, radiospots en social content inspireren we het Duitse publiek voor een spontaan dagje uit of een weekendje weg naar een stad, waar elke dag aanvoelt als vakantie. Hierbij spelen we naast typisch Nederlandse sfeer ook op de koopzondagen en de shoppingmogelijkheden op Duitse feestdagen aan. Daarbij hanteren we een mix van digitale en fysieke marketingmiddelen in steden zoals Münster, Dortmund en Bielefeld. Bekijk hier de factsheet van 2023.

 - Enschede Promotie

2024

Enschede-Express

In 2024 werd met ondersteuning van het OF een bijzondere actie opgezet. Op vier zondagen vertrok de Enschede-Express exclusief vanuit Bielefeld en bracht geïnteresseerde bezoekers naar Enschede. Deelnemers kregen bij aankomst in Enschede een stadswandeling aangeboden door de stadsgidsen, die hen meenamen langs culturele highlights en verborgen parels. Zo werd niet alleen de stad gepromoot, maar ook het concept van de Nederlandse koopzondag op een opvallende en directe manier onder de aandacht gebracht bij een nieuwe doelgroep. De actie was een groot succes: de bussen zaten binnen no-time vol en de reacties waren erg enthousiast. 

 - Enschede Promotie

Strategische koers

en doelgroepkeuze

De Duitslandcampagne speelt in op kansen in een grote, deels nog onontgonnen markt. Met 18 miljoen inwoners in NRW en 8 miljoen in Niedersachsen ligt er een enorm potentieel. De primaire doelgroep blijft de Duitse dagbezoeker die komt voor shoppen, markt en horeca. Tegelijk zetten we in op een nieuwe secundaire doelgroep: cultuur- en geschiedenisfans met interesse in musea, evenementen en erfgoed. Dankzij de ligging aan de grens en de goede bereikbaarheid kan Enschede zich onderscheiden van andere Nederlandse steden. De focus ligt op steden uit de Euregio zoals Bielefeld, Dortmund en het Noord-Ruhrgebied, waar we zowel digitale als offline kanalen inzetten voor maximale impact.  

 - Enschede Promotie

Online vindbaarheid

en informatiegedrag

Duitse bezoekers zoeken anders als Nederlandse toeristen. Ze gaan online gericht op zoek naar inspiratie en praktische informatie over hun bestemming. Daarom is een sterke SEO-strategie essentieel binnen onze campagne. Met blogs, themapagina's en slimme zoekwoordoptimalisatie zorgen we voor hoge vindbaarheid in Google. Onze data laat zien dat het organisch verkeer enorm belangrijk is voor Enschede. In 2024 noteerden we 929.107 sessies op de Duitse website, waarvan 633.000 via organische zoekopdrachten. Naast praktische informatie verstrekking blijven blogs een belangrijke traffic-trekker. De vier beste blogs van 2024 zijn: Deze winkels vind je alleen in Nederland (29.659 views), Deko shoppen in Holland (21.570 views), 10 redenen voor jouw bezoek aan Enschede (15.707 views) en de markt in Enschede (14.993 views). 

Infographic DU 2022 Terugblik
 - Enschede Promotie

Terugblik

van 'Sei unser Gast' tot 'Erlebnisstadt Enschede'

Sinds 2013 wordt er actief campagne gevoerd in Duitsland. Eerst in het Ruhrgebied met steden als Essen en Dortmund, daarna in het driehoek tussen Bielefeld, Fulda en Minden en nu ook weer in de bredere Euregio. Met campagnes als Sei unser Gast, Erlebe Enschede en Erlebnisstadt Enschede is een stevig fundament gelegd voor naamsbekendheid en het imago van Enschede in Duitsland. De focus lag hierbij vooral altijd op winkelen, horeca en de levendige sfeer van de binnenstad. In 2025 bouwen we daarop voort, met ruimte voor verdieping en vernieuwing, met cultuur als sterk aanvullend element. 

 - Enschede Promotie

Radiocampagnes

in Duitsland

Onze populairste radiospots van de afgelopen jaren bereiken jaarlijks een groot publiek via Antenne Niedersachsen, webradio en lokale zenders in de regio Bielefeld. Beluister hier de radiocommercials: 

Meer weten?

Bekijk hier de belangrijke cijfers terug over de afgelopen jaren verwerkt in factsheets en infographics. 

 - Enschede Promotie
Sonja Bruns
Content marketeer Duitsland

Meer weten over de Duitsland campagne?

Neem contact op