Campagne Duitsland

Met onze Duitsland campagne laten we Duitse bezoekers kennismaken met de veelzijdigheid van Enschede. We zetten in op meer bezoekers die langer verblijven om zo van hun bezoek aan Enschede een weekend vol belevenissen te maken.

de rode loper gaat uit

Wij verwelkomen de Duitse bezoekers van harte in Enschede! De rode loper vormt daarom de rode draad van onze campagne en staat symbool voor een warm welkom in de stadsparken, voor horecagelegenheden en winkels, voor musea en op de weekmarkt. Dit wordt in de fotografie en andere visuele communicatie uitingen duidelijk gemaakt door een rode loper. Om dit warme welkom kan geen Duitser heen!

Ook in de slogan van de campagne komt het warme welkom terug. Met de tekst 'Enschede - Sei unser Gast!' wordt de Duitse bezoeker uitgenodigd om een dag of een weekend naar Enschede te komen en kennis te maken met het brede aanbod van de Erlebnisstadt Enschede. De focus ligt op de thema's shopping (inclusief Wochenmarkt), culinair, cultuur en natuur.

De campagne is gericht op de personas Michael en Nora in Niedersachsen en Nordrhein-Westfalen met een radius van ongeveer twee uur reistijd tot Enschede. De focus ligt op de steden Essen, Dortmund, Bielefeld, Minden en Vechta.

blijf slapen en ontdek meer

We zetten in op meer bezoekers die langer verblijven want om in Enschede te genieten van muziek & cultuur, lekker eten, winkelen en vrije tijd & wellness heb je aan één dag niet genoeg. Wie de stad echt wil leren kennen, blijft langer. De campagne richt zich daarom niet alleen op het vergroten van de naamsbekendheid, maar ook op de promotie van de verschillende activiteiten die je in Enschede kunt ondernemen. Door vervolgens te zorgen voor een topervaring in onze stad maken we van bezoekers Enschede-ambassadeurs.

Van billboards tot videoadvertenties

We zetten het hele jaar door online- en offline communicatie in om een bezoek aan Enschede te stimuleren. Online ziet de doelgroep onze campagne op social media, via Google Adwords en videoadvertenties. Ook wordt er gebruik gemaakt van influencers en online winacties. Verder bestaat de inzet uit middelen zoals magazines, radiospots, promotieteams, mediascreens en billboards.

De campagne leidt naar de website stadtenschede.de. Hier inspireren we bezoekers hun weekendje Enschede te plannen. We zien dat steeds meer mensen de site raadplegen en gingen van bijna 830.000 sessies in 2018 naar 995.000 sessies in 2019. In 2020 en 2021 zagen we een kleine daling in het aantal bezoekers op de website, voornamelijk door COVID-19 en de bijbehorende lockdowns en maatregelen. In het eerste kwartaal van 2022 zien we een flinke stijging in het aantal sessies op de website (+54% ten opzichte van het eerste kwartaal in 2021). De Duitse bezoeker is voornamelijk op zoek naar praktische informatie voor een dagje (of langer) in Enschede. Onder meer de campagnes via Facebook en Google Ads dragen bij aan deze stijging. Hiermee bereiken we gemiddeld 300.000 - 500.000 mensen per campagne.

De campagne die we in mei 2022 gevoerd hebben, heeft vooral in Bielefeld veel bereik opgeleverd. Bekijk hier de evaluatie.

ACTIE BIELEFELD

Om te benadrukken dat Enschede heel gastvrij is, werden er in Bielefeld Velo-taxi’s ingezet. Op vrijdag 13 en zaterdag 14 mei reden 6 knalrode fietstaxi’s in Enschede-branding door de stad. Voetgangers werden van 9.00 uur tot 6.00 uur vervoerd en kregen een VIP-behandeling. De chauffeur rolde de rode loper uit en overhandigde een typisch Nederlandse lekkernij en een Enschede Cadeaukaart aan de gast. Deze cadeaukaart kan bij een bezoek aan Enschede worden verzilverd bij meer dan 125 winkels, horeca en culturele instellingen.

De guerrilla actie is mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Ondernemersfonds. Het is een gezamenlijk doel om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk Duitse bezoekers de weg naar Enschede weten te vinden.

MEER WETEN OVER DE CAMPAGNE IN DUITSLAND? NEEM CONTACT OP MET

Contact