Campagne Duitsland
Duitse bezoekers zijn een belangrijke economische factor voor onze stad. Sinds 2013 voeren we daarom elk jaar campagne in Duitsland met het doel om meer bezoekers te trekken, die langer verblijven om zo van hun bezoek aan Enschede een weekend vol belevenissen te maken.
2024
Herfstcampagne
Vanaf week 39 krijgt Enschede weer extra aandacht in Duitsland, want dan start de herfstcampagne met het thema "365 dagen vakantie in Enschede". De herfstvakantie en Duitse feestdagen zoals 3 oktober, 31 oktober en 1 november maken de stad extra interessant voor Duitse bezoekers. Vooral liefhebbers van herfstshoppen en decoratie kunnen hun hart ophalen, maar ook gezinnen kunnen een zich prima vermaken met een dagje weg, bijvoorbeeld bij de Halloween kermis in het Volkspark.
Met outdoor reclame in Bielefeld, radiospots en webradio op Antenne Niedersachsen en online advertenties op Facebook, Instagram en Google, wordt Enschede in Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen onder de aandacht gebracht. Ook een speciale herfst winactie, met als prijs een weekendje weg, maakt Enschede een ideale bestemming voor een langer verblijf.
2024
365 tage urlaub in Enschede
Als onderdeel van deze campagne werd in 2024 een extra actie ingezet om onze Duitse buren kennis te laten maken met Enschede. Op vier zondagen in mei en juni konden de Duitsers zich aanmelden voor een dag Enschede met de gratis pendelbus de “Enschede-Express”. Na een stadswandeling met de Enschedese Stadsgidsen, hadden de bezoekers de mogelijkheid om, op eigen kosten, in een gezellig restaurantje te lunchen en door de winkelstraatjes te slenteren. Voor onze buren is dit bijzonder, want in Duitsland zijn op zondag normaal gesproken alle winkels gesloten. Bekijk hier de evaluatie van deze succesvolle actie.
2023
365 Tage Urlaub in Enschede
Waarom ver weg op vakantie als je naar Enschede kunt gaan? Onder het motto “365 Tage Urlaub in Enschede” zijn er in 2023 uitingen ingezet gericht op de thema’s shoppen, culinair en de typisch Nederlandse sfeer om Duitsers voor een bezoek in Enschede te motiveren.
De boodschap was bijzonder opvallend op het vliegveld Münster/Osnabrück. Verder werd de campagne via een brede middelenmix uitgedragen. Naast online advertenties en radioreclame, werden ook diverse outdoor middelen in verschillende steden in North Rein Westfalen en Nedersaksen ingezet. Opvallende uitingen in Bielefeld, Dortmund en Essen hebben Enschede als inspirerende Erlebnisstadt op de kaart gezet en motiveerden om een dagje of weekendje naar Enschede te komen.
In 2023 hebben we met de nieuwe campagne prachtige resultaten behaald. Bekijk hier de factsheet met de terugblik op 2023.
2022
Herfstcampagne
De najaarscampagne in Duitsland gaat van start! In het voorjaar van 2022 is de Duitslandcampagne gestart om bezoekers vanuit Duitsland naar Enschede te trekken. Nu wordt deze succesvolle campagne voortgezet vanaf begin oktober. Met verschillende outdoor-uitingen, radiospots en online advertenties worden Duitse bezoekers verleid tot een of meerdere dagen Enschede. De driehoek Bielefeld-Vechta-Minden is het geografische middelpunt en in deze regio zijn dan ook de meeste offline uitingen te zien.
Met de slogan “Enschede. Sei unser Gast” worden Duitse bezoekers verleid om naar Enschede te komen. Er zijn uitingen ontwikkeld gericht op de thema’s shoppen, markt, culinair en cultuur. Enschede is een aantrekkelijke bestemming op relatief korte reisafstand. Uit marktonderzoek blijkt dat Duitse bezoekers gemiddeld langer blijven en meer besteden dan bezoekers uit bijvoorbeeld de regio. Voor de stad Enschede zijn haar Duitse gasten dan ook een belangrijke doelgroep.
De nadruk ligt in deze campagne op het najaar, en wat er op gebied van shoppen, markt, culinair en cultuur te doen is in Enschede. De Duitse bezoeker krijgt in de koude maanden een extra warm ontvangst in Enschede. Er is een blog geschreven met als titel: Herbstlicher Städtetrip nach Enschede. Deze gaat in op de activiteiten in de herfstperiode en is te lezen op onze website. Via verschillende social media kanalen wordt er geadverteerd met deze blog, vooral rondom de herfstvakantie in Duitsland en op de Duitse feestdag 3 oktober.
2022
Ludieke actie Bielefeld
Op 1 mei is de Duitslandcampagne gestart om bezoekers vanuit Duitsland te verleiden een bezoek aan Enschede te brengen. Met diverse outdoor-uitingen, radiospots en online advertenties worden Duitse bezoekers verleid tot een of meerdere dagen Enschede. Geografisch ligt de focus van de actie op de driehoek Bielefeld-Vechta-Minden. Speciaal daarom was Enschede op 13 & 14 mei op een unieke manier zichtbaar in Bielefeld. Bezoekers werden namelijk als VIP rondgereden in het centrum van deze stad. Tijdens de actie konden passanten een foto maken met de fietstaxi’s. Zij kunnen hun foto’s posten op social media met #enschederollt. De leukste foto wordt beloond met een weekend Enschede. De guerrilla actie is mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Ondernemersfonds. Het is een gezamenlijk doel om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk Duitse bezoekers de weg naar Enschede weten te vinden. De guerrilla actie is mogelijk gemaakt door een bijdrage van het Ondernemersfonds. Het is een gezamenlijk doel om er voor te zorgen dat zoveel mogelijk Duitse bezoekers de weg naar Enschede weten te vinden.
Bekijk factsheet 20222021
Sei Unser Gast
De afgelopen 1,5 jaar was een bezoek aan het buitenland lastig vanwege corona. Inmiddels zijn, sinds een aantal maanden, Duitse bezoekers weer van harte welkom in Enschede. De rode loper vormt daarom de rode draad van deze campagne en staat symbool voor een warm welkom.
Ook in de slogan van de campagne komt het idee van een warm welkom terug: met de tekst 'Enschede - Sei unser Gast" wordt de Duitse bezoeker uitgenodigd om een dag of weekend naar Enschede te komen en kennis te maken met het brede aanbod van de Erlebnisstadt Enschede. De focus ligt hierbij op de thema's shopping (inclusief Wochenmarkt), culinair, cultuur en natuur.
De campagne is in oktober 2021 van start gegaan en loopt nog door tot eind 2021. Hier vind je de belangrijkste resultaten. Tijdens de campagneperiode hebben via Google Ads en Facebook diverse campagnes gelopen. Helaas moesten deze door de strengere maatregelen eerder uitgeschakeld worden dan gepland. Op de website zien we wel een duidelijke stijging. Bekijk hier de cijfers.
2020
Erlebe Enschede
Vanwege corona is de Duitslandcampagne later gestart dan gepland. Vanaf 7 september tot en met 12 oktober voeren we campagne in de plaatsen Bielefeld-Minden-Vechta en omliggende plaatsen. Uit analyse blijkt dat hier veel potentie ligt. De veelzijdigheid van Enschede wordt onder de aandacht gebracht, tevens communiceren we dat Enschede zeven dagen per week geopend is, om het bezoek zoveel mogelijk te spreiden. De gekozen inzet bestaat uit outdoor reclame, PR en een commercial die op radio en webradio wordt uitgezonden. Tevens zijn er display advertenties en Facebook advertenties ingezet in deze periode.
Beluister hier de radiocommercial