Brandbook

Enschede

Het ontwikkelen van een merk is een heel bijzonder traject, want een merk is meer dan uiterlijkheden. Zeker in het geval van een stadsmerk. Het merk Enschede geeft weer wie we zijn als stad en inwoners, maar ook wie we willen zijn. Wat onze verwachtingen zijn voor de toekomst en op welke voorwaarden we daar willen komen. Het is authentiek, maar ook ambitieus. We geven weer wat je kunt verwachten als je naar Enschede komt. En wat we van je verwachten als je hier bent.

Enschede is trots op de ruimte en de vrijheid die ze biedt. Die vrijheid proef je in de toon van de communicatie, de keuzes voor acties en de totale beleving van de stad. En die vrijheid en ruimte zie je terug in de visuele identiteit van het merk met alle onderdelen die hierbij horen. In dit brandbook geven we je een aantal vaste waarden mee om die ruimte te ontdekken. Want net als onze stad, blijft ook onze huisstijl in ontwikkeling. Deze website zal dus voortdurend worden aangepast en aangevuld.

Positionering

Enschede is een creatieve, technische en innovatieve stad met groene longen. Het grootstedelijk hart van Oost-Nederland is één van de groenste steden van de wereld. Wij geloven dat mensen ruimte nodig hebben om te ontdekken en tot bloei te komen. In Enschede bieden we die ruimte.

Ruimte om te wonen, leren, ervaren, recreëren en ondernemen. Om jezelf te zijn, om jezelf te verbeteren en om samen te groeien. Enschede is altijd in ontwikkeling. We willen je uitnodigen om er alles uit te halen en te genieten van elk moment. Pak de ruimte. De mogelijkheden zijn hier onbegrensd.

Merkwaarden

De merkwaarden zijn de belangrijkste (emotionele) waarden die Enschede typeren. Ze beschrijven de Enschedese mentaliteit en zijn voelbaar en zichtbaar in de stad. Dit geeft sturing aan communicatie en kun jij gebruiken ter toetsing.

ONDERNEMEND

We werken hard, pakken kansen en krijgen dingen voor elkaar.

BETROKKEN

We zijn vriendelijk en gastvrij. Hier ervaar je een vertrouwd en veilig gevoel. Door dit noaberschap zijn we betrokken bij elkaar.

NO-NONSENSE

We zijn nuchter, houden van aanpakken en zijn lekker pragmatisch. Oftewel: no-nonsense.

VEERKRACHT

Telkens kijken we naar de toekomst, staan nooit stil, zijn pro-actief en we hebben het vermogen om om te gaan met onvoorziene veranderingen. Dit maakt ons veerkrachtig.

ARCHETYPES

Om op emotioneel vlak een verbinding te kunnen maken met een merk, moet dat merk persoonlijkheid hebben. Door het te koppelen aan één (of meer) van de archetypen van Carl Gustav Jung, geven we marketeers handvaten om een herkenbaar oerkarakter neer te zetten.

Een merk met eigenschappen die bekend en vertrouwd voelen en waar men een band mee op kan bouwen.
In het merk Enschede herkennen we de ‘Ontdekker' vanuit onze ambitie als grote stad in Nederland en de ‘Bondgenoot' in de betrokkenheid met onze inwoners en bezoekers.

Ontdekker

De ontdekker is van nature onafhankelijk, authentiek en nieuwsgierig. Hij verlangt naar vrijheid zonder grenzen en wil zichzelf kunnen zijn. Dat zie je terug in zijn innovatieve en creatieve mindset. Hij neemt risico's door het op zijn eigen manier te doen en geniet daarbij van het proces.

Enschede durft risico's te nemen. We zijn authentiek en bieden anderen de ruimte om dit ook te zijn. We zijn er van overtuigd dat er meer is en dat meer kan. Daar blijven we naar op zoek.

Bondgenoot

De bondgenoot is empathisch, bescheiden en veerkrachtig. Hij wil geaccepteerd worden en erbij horen. En hij accepteert en betrekt anderen. De bondgenoot werkt hard en is recht door zee. Je voelt je meteen op je gemak bij hem.

In Enschede zijn de stad en haar inwoners het allerbelangrijkst. We werken dan ook heel hard om mensen dat te laten voelen, met de hoop vertrouwd en gewaardeerd te worden.

Brandstory

Met het merkverhaal van Enschede willen we je raken. Het is de beleving van de stad in woorden. We beschrijven wie we zijn en waar we doen wat we doen. Ons merkverhaal moet jou inspireren om het verhaal van onze stad te vertellen en te vertalen naar communicatie.

cityofenschede.com

Elke dag verleggen wij grenzen. Altijd in ontwikkeling. Onze stad is nooit klaar. Dat maakt haar bloeiend en bruisend. Met een onvermoeibaar geloof in vooruitgang bouwen wij aan Enschede. Vanuit onze eigenzinnige Twentse aard. Omdat we zien wat beter kan. Wij nodigen je uit om mee te bouwen, want samen geven we haar vorm. Zo bouwen we de stad van onze dromen.

Innovatie zit in ons bloed. Het is het ritme van onze vooruitgang. Gebouwd op stoom en strijd. Van textielbeats naar high tech high potentials. Onze talenten en professionals hebben wereldwijde impact. Hier begint het.

Enschede biedt alle ruimte om lekker te leven. Hier komt de zon op. In het groei. In een stad vol bekenden. Vol gezelligheid en mogelijkheden. We heten je welkom. Soms binnensmonds, maar altijd hartelijk. Kom langs en voel je thuis.

Enschede geeft ruimte om jezelf te zijn. Onze stad is een speelveld. Ze daagt je uit haar te ontdekken. Zoek de grens op.

Enschede.

Merkarchitectuur

In een grote stad zijn veel verschillende initiatieven. In het verleden hadden deze allemaal een eigen logo en een eigen verhaal. Hierdoor was er geen samenhang en werd er nauwelijks bijgedragen aan de promotie en het verhaal van de stad.

Zowel citymarketing, de gemeente als alle aan de stad gerelateerde projecten en evenementen communiceren idealiter vanuit één hoofdmerk, waardoor ze bij kunnen dragen en profiteren van elkaars reputatie. Organisaties uit de stad worden uitgenodigd om hierin mee te doen. We bouwen met 'n allen één aantrekklijk, betrouwbaar en toegankelijk merk voor onze stad.

citymarketing

Enschede Promotie levert een belangrijke bijdrage aan de economische groei van de stad. Onze focus ligt op het aantrekken van meer bezoekers die langer verblijven en meer besteden. Daarnaast bouwen we aan het merk Enschede als technische, innovatie en creatieve stad.

gemeente ENSCHEDE

Communicatie is een belangrijk instrument voor de gemeente om haar doelen voor de stad te realiseren. Wij willen een direct duidelijke en benaderbare gemeente zijn. Een gemeente die luistert naar waar behoeften en kansen liggen. En daar ook naar handelt.

Visuele Identiteit

Een visuele identiteit is meer dan een logo en een briefpapier. Er zijn veel verschillende elementen die bijdragen aan de herkenbaarheid en persoonlijkheid van een merk, en die zijn allemaal bewust gekozen. Het is heel belangrijk om hier zo consequent mogelijk mee om te gaan. Een stad die je de ruimte geeft om je te ontwikkelen is zelf ook constant in ontwikkeling.

Dat rauwe ongepolijste is een belangrijk onderdeel van onze uitstraling. Enschede wordt in communicatie weergegeven door verschillende merkelementen die samen voor herkenning zorgen. Er zijn duidelijke richtlijnen voor vormgeving, maar daarnaast geven jou graag de ruimte.

Logo /
stadswapen

Ons logo is veel meer dan een mooi plaatje. Het is een krachtig woordmerk, met een uniek beeldmerk dat al eeuwen als wapen onze stad vertegenwoordigt. De naam Enschede betekent 'aan de scheiding' of 'aan de es', maar ons stadswapen geeft juist de plek weer waar de ruimte samenkomt. De grens tussen het bisdom van Utrecht en Munster. Enschede als de plek waar verschillende werelden elkaar vinden. Naast geschiedenis heeft het stadsmerk ook echte betekenis voor onze inwoners. Het logo is krachtig en herkenbaar. Je komt het overal in onze stad tegen. Het trekt de aandacht iedereen die het ziet. We dragen het letterlijk op onze schouders als symbool van de stad.

DOWNLOAD LOGO

Kleurgebruik

Rood, Zwart en Wit zijn de kleuren van Enschede. Als stedelijk hart van Twente dragen we die kleuren met trots. Het Rood grijpt terug naar het historische stadswapen. De aanvullende kleuren zijn Paars, Roze, Oker, Geel, Blauw, Lichtblauw, Groen en Lichtgroen. Deze zijn geïnspireerd door alles wat we om ons heen zien, in en om de stadskern. De oker en geel van het Bentheimer zandsteen waaruit de Grote Kerk is opgetrokken. De blauwe vlasbloem die centraal staat in de Enschedese textielgeschiedenis. De paars/roze heide uit het Twentse volkslied. En natuurlijk het groen van de Enschedese parken en het mooie buitengebied. Ieder design niveau heeft zijn eigen kleurgebruik.

DOWNLOAD KLEUREN

Typografie

De typografie is heel bepalend voor de uitstraling van het merk Enschede. Voor de headlines gebruik je de BC Sklonar. De industriële geschiedenis van Enschede zie je terug in dit font. Een letterfont dat door zijn bijzondere blokschreven in zijn meest basale vorm, nog voldoende karakter heeft om herkenbaar te blijven. De ruimte spatiëring van het font geeft de ruimte in de stad weer.

Voor alle lopende teksten in de url's gebruik je de URW DIN Semi Condensed, een cleaner maar even karaktervol lettertype als de BC Sklonar. Samen vormen ze een mooi voorbeeld hoe tekst beeldbepalend kan zijn.

Gebruik typografie

Er zijn regels voor de interlinie, hoogte van de tekstbalken en voor de spatiëring. Wanneer je de richtlijnen voor het gebruik volgt kan er niets mis gaan. Houd daarbij wel rekening met het grid.

ACTIVEER BC SKLONAR

ACTIVEER URW DIN

Maak je geen gebruik van Adobe CC, dan kun je voor de fonts contact opnemen met Enschede Promotie.

Gebruik typografie

Teksten staan altijd links uitgelijnd. Koppen staan in de BC Sklonar. Dit kan met of zonder tekstbalken. Gebruik de Sklonar altijd in kapitalen. Gebruik voor intro's en broodteksten de URW DIN SemiCond. De spatiëring staat op 9, de interlinie op 150% van de corpsgrootte. Wanneer er geen tekstbalken worden gebruikt, is de interlinie 120% van de corpsgrootte.

Hoogte textbalk: 175% van hoogte letter
Spatiëring tekst Sklonar: 120pt. (bij weinig ruimte mag je versmallen tot 100 pt.)
Interlinie tekst in tekstbalken: 160% van corpsgrootte

 

Vormen

Als toevoeging aan de huisstijl en tegenhanger van de 'urban feel' maken we gebruik van de groene parels in onze stad. De parken waarin we leven en tot rust komen. De vormen van deze parken kun je toevoegen als organische elementen om de look te complementeren. Er zijn 10 vormen die vrij gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld in lijn, als volvlak of als fotokader.

beelden

Beelden zijn... beeldbepalend. Zeker voor ons mooie Enschede. Er is een herkenbare en onderscheidende beeldtaal gekozen. De beelden zijn energiek en geven ruimte weer. Personen die samen genieten (als een echte bondgenoot) van het spannende leven in de stad (overeenkomend met het archetype de ontdekker). Als kijker krijg je het gevoel dat je erbij bent. Dat je deelneemt aan alles wat hier te beleven valt.

In de beeldbank van Enschede Promotie is een grote hoeveelheid afbeeldingen te vinden die vrij te gebruiken zijn voor niet-commerciële toepassingen. Wil je zelf afbeeldingen (laten) schieten, maak dan gebruik van de fotografie richtlijnen.

DOWNLOAD BEELDEN

audio

Herkenning zit in beeld, maar ook in geluid. Een stad als Enschede heeft heel eigen signatuur. Het soundlogo grijpt terug naar ons verleden, resoneert in het nu en laat je de toekomst horen met geluiden uit onze stad. Het klossen van de klossen, de wind om de Alphatoren en het bruisen van de binnenstad. Bekijk de video om meer te horen.

DOWNLOAD AUDIO

GRID EN POSITIE

Bij een visuele identiteit met zoveel vrijheid is het grid heel belangrijk. Het logo staat als afzender altijd in de rechtsonder en er zijn duidelijke afspraken gemaakt over de marges. Dit draagt bij aan de herkenning en zorgt voor houvast in het ontwerp. Het makkelijkst is om één van de templates te downloaden die beschikbaar zijn voor de verschillende design niveaus.

DOWNLOAD TEMPLATES

Het vierkant uit het beeldmerk wordt als basis gebruikt voor het grid. De basis van het grid wordt van rechtsonder opbgebouwd. De breedte van het logo is 30% van de breedte van de bladspiegel. We houden de ruimte rondom het logo rustig en vrij van tekst.

design niveaus

Binnen de architectuur van het merk is er een onderscheid te maken tussen de citymarketing en communicatie van de Gemeente Enschede. Daarnaast zijn er evenementen, campagnes en gemeentelijke communicatie met ieder hun eigen eisen. Daarom zijn er verschillende niveaus ontwikkeld met ieder hun eigen richtlijnen. De meeste uitingen vallen onder niveau 1 om een eenduidige uitstraling voor de stad te creëren. Maar onder andere bij burgerparticipatiecampagnes en projecten van de Gemeente Enschede is het belangrijk om meer in te kunnen spelen op de emotie van de specifieke doelgroepen.

Hier is een breder kleurenpalet wenselijk. De evenementen van zowel citymarketing als de Gemeente Enschede vallen onder niveau 3. Dan kun je het kleurgebruik verder loslaten, maar blijft de typografie wel gelijk aan de andere niveaus. Hieronder zie je hoe dat eruit ziet.

Het gebruik van deze design niveaus vormt de basis van de visuele communicatie in de stad. Het is daarom belangrijk om hier op de juiste manier mee om te gaan. Mocht je toch nog vragen hebben, neem dan contact op met Enschede Promotie.

Communicatie

Communicatie is de meest actieve en zichtbare vorm van een merk. Door middel van communicatie proberen we te informeren, enthousiasmeren, activeren en de beleving bij een merk te veranderen. Wat je wilt vertellen en de manier waarop de boodschap wordt overgebracht verschilt, maar om een merk goed te laden is het belangrijk altijd vanuit dezelfde essentie te communiceren.

Enschede communiceert voortdurend met haar (toekomstige) inwoners, bedrijven, talenten en bezoekers. En iedere keer is het onderwerp anders. We hebben voor je vastgelegd welk gevoel we hierbij over willen brengen.

Tone of voice

Uit de tone of voice spreekt de persoonlijkheid van het merk. Het is een hele bewuste stijlkeuze om de doelgroepen aan te spreken. In Enschede doen we dat op onze eigen manier.

Enschede nodigt uit om te ontdekken en te groeien. De taal is energiek, enthousiast bevragend en uitdagend (ontdekker). We blijven authentiek en betrokken (bondgenoot). We tutoyeren waar mogelijk en zijn niet vies van humor, als het moment dat toelaat. Voor bewoners is de bondgenoot passender, voor talenten, bedrijven en bezoekers de ontdekker. We zoeken in elk verhaal de combinatie van beide archetypen, want juist deze combinatie vertelt het verhaal van Enschede.

Brandstory per doelgroep

Het merkverhaal moet je inspireren om het verhaal van onze stad te vertellen, maar dat verhaal betekent voor iedereen iets anders. Om jou te helpen bij de communicatie hebben we ons merkverhaal al vertaald naar de doelgroepen bewoners, bezoekers, bedrijven en talenten.

Het merkverhaal moet je inspireren om het verhaal van onze stad te vertellen, maar dat verhaal betekent voor iedereen iets anders. Om jou te helpen bij de communicatie hebben we ons merkverhaal al vertaald naar de doelgroepen bewoners, bezoekers, bedrijven en talenten.

BEWONERS

Stad vol bekenden. Onze stad is gebouwd op stoom en strijd. Met veerkracht als voedingsbodem voor eeuwenoude vernieuwing. We zijn trots. Op onze stad, onze club en onze vooruitgang. En ondanks dat onze achtergronden verschillen, zijn we uit hetzelfde hout gesneden. Want jezelf zijn, is hier heel gewoon. Klaar staan voor een ander vanzelfsprekend. En we zullen het zelf niet snel zeggen, maar dat maakt onze stad bijzonder. Met een onvermoeibaar geloof in vooruitgang bouwen wij aan Enschede. Vanuit onze eigenzinnige Twentse aard. Om we zien wat beter kan. Wij nodigen je uit om mee te bouwen, want samen geven we haar vorm. Zo bouwen we de stad van onze dromen.

BEZOEKERS

Hier komt de zon op. Enschede biedt alle ruimte om je thuis te voelen. Een plek voor smaakmakers en fijnproevers. Met de Oude Markt als bruisend hart van de Twentse gezelligheid. Geniet van craft beer of een handgedraaide pasta en ervaar zelf de oprechte gastvrijheid. Ga samen op paskamer-estafette, struinend door de sympathieke winkelstraatjes. Van diva tot koopjesjager. Eindig op de versmarkt voor een gebakken visje of ambachtelijke streekproducten. Vind eeuwenoude vernieuwing in het Rijksmuseum en feest tot in de late uurtjes op de vele festivals. Uitgebreid genieten. En ook de rust roept je. Adem frisse lucht. Want waar je ook gaat, je bent omringt door groen. In prachtig buitengebied of één van de historische stadsparken. Enschede biedt grenzeloze vrijheid voor buitenmensen. Dus kom langs en voel je thuis. We heten je welkom. Soms binnensmonds, maar altijd hartelijk! Zoek de grens op.

BEDRIJVEN

Vernieuwing vanuit gezond verstand. Innovatie zit in ons bloed. Het is het ritme van onze vooruitgang. Vernieuwing vanuit gezond verstand leidt tot vindingen met wereldwijde impact. Met onze nuchtere kijk denken we groot en beginnen we klein. Van nano tot digital. Hier begint het. Onze eigenzinnige Twentse aard maakt ons apart. Realisme en doen wat je belooft, is hier heel normaal. We weten elkaar te vinden in de vele samenwerkingsverbanden of de skybox van FC Twente. We staan voor elkaar klaar, ook als het spannend wordt. En onze talenten zijn goud waard. Je vindt ze hier volop, op elk niveau. In een leefomgeving die je medewerkers gunt. Al die ruimte biedt kansen. Zoek de grens op.

TALENT

Hoe ver reiken jouw ambities? Door grenzen op te zoeken vind je jezelf. En door grenzen te verleggen verrijk je jezelf. In Enschede vind je alle ruimte om te groeien en ontdekken. In een stad vol bekenden, waar de lijntjes kort zijn. Op een groene high tech campus, met alle ruimte om goed te sporten en feesten. In een binnenstad vol gezelligheid. Waar je toponderwijs vindt en het bier betaalbaar is. Begin je eigen startup of sluit aan bij een multinational. Wat je ambitie ook is, hier maak je sprongen. Onze stad is niet af. Dat is haar kracht. Dat maakt haar boeiend en bruisend. Hier kun je meebouwen. Hier maak je het. Zoek de grens op.

merkbelofte

Een merkbelofte geeft de essentie weer van wat het merk te bieden heeft, wat het voor jou doet. In Enschede gaan we nog iets verder. Enschede biedt je de ruimte. De ruimte als inwoner om te zijn wie je wilt zijn en het beste uit jezelf te halen. Ruimte voor de bezoeker om de stad te verkennen en te genieten van al het moois dat Enschede te bieden heeft.

Wij bieden ruimte (op een strategische locatie in Europa met de mogelijkheid) om alles uit je onderneming te halen. Enschede is een innovatieve, creatieve en ambitieuze stad. Onze merkbelofte is een uitnodiging om er uit te halen wat er in zit. 'Zoek de grens op'. Daarnaast is 'Zoek de grens op' uiteraard ook een verwijzing naar de geografische ligging van Enschede, dicht bij de Duitse grens. Je kunt 'Zoek de grens op' inzetten als uitdaging in de communicatie om de doelgroepen te activeren.

Toepassingen

Men zegt... Het geheel is meer dan de som der delen. Alle huisstijlelementen creëren samen een unieke look & feel. Een uitstraling en gevoel die in communicatie bijdragen aan de beleving van Enschede. Onderscheid door originaliteit en eenheid in diversiteit.

Die eenheid houden we vast door gebruik te maken van de richtlijnen, maar dan is er nog heel veel vrijheid. De ontwerpers van het merk Enschede hebben al veel keuzes gemaakt en oplossingen gezocht voor verschillende standaard (DIN) formaten, maar ook voor billboards, mupi's en meerdere social media formaten.

design niveaus

Laat je inspireren en maak gebruik van de templates. We hebben een aantal starterkits voor je samengesteld met verschillende bestanden en formaten die je per niveau kunt downloaden.

niveau 1

Het eerste design niveau is de basis van de visuele identiteit van de stad. Deze wordt vooral gebruikt voor communicatie van citymarketing en gemeentelijke communicatie. De kleuren zijn rood, zwart en wit.

niveau 2

Het tweede design niveau wordt ingezet voor participatiecampagnes waarbij meer kleur nodig is om in te spelen op de emotie en een eigen uitstraling neer te zetten binnen de (gemeentelijke) communicatie.

niveau 3

Het derde design niveau wordt ingezet bij evenementen. Het kleurgebruik is vrij. De typografie en de afzender blijven hetzelfde als de andere niveaus.

Vragen over Het merk of de huisstijl?

We nodigen je uit om de grenzen op te zoeken van wat mogelijk is met onze visuele identiteit. Maak wel gebruik van de richtlijnen om een optimale herkenning te garanderen. Kom je er toch niet uit? We helpen je graag.