Social Media
Enschede Promotie zet al jarenlang onze socialmediakanalen in voor de storytelling van de stad. Via Facebook, Instagram, Pinterest en TikTok bouwen we tegelijkertijd aan het merk Enschede en aan een groeiend bereik, waarmee we direct interacteren met volgers en fans van de stad.

Belangrijke cijfers
116.030
We hebben op dit moment ruim 116.000 volgers op al onze social media accounts samen.
7.997.000
Onze social media accounts hebben vorig jaar voor een totaal bereik van 8.000.000 gezorgd.
2.000
Gemiddeld plaatsen we 2.000 posts per jaar verspreid over al onze kanalen.
100%
Van alle content die wij op onze social media acounts posten is 100% zelf geschreven.
Enschede Promotie zet social media doelgericht in als essentieel onderdeel van onze citymarketingstrategie. Via Facebook, Instagram, Pinterest en TikTok brengen wij Enschede onder de aandacht bij zowel inwoners, bezoekers als potentiële nieuwe doelgroepen. Met inspirerende, visuele en toegankelijke content laten we zien wat Enschede uniek maakt. Ook bouwen we tegelijkertijd aan een online community waarin inwoners en bezoekers zich betrokken voelen bij de stad. Op deze manier zetten wij social media strategisch in om Enschede zichtbaar, aantrekkelijk en onderscheidend te positioneren. Social media is daarom voor ons een flexibel en onmisbaar middel binnen de totale citymarketingstrategie.
Social Media binnen onze citymarketingstrategie
Social Media biedt ons drie belangrijke mogelijkheden:
- Versterken van het imago van de stad: Door Social Media werken we actief aan het gewenste imago van Enschede. Door het delen van verhalen, foto's en video's kunnen we Enschede neerzetten als technologische, innovatieve, creatieve en vooral bruisende stad.
- Vergroten van zichtbaarheid en bereik: Door visueel aantrekkelijke en deelbare content te plaatsen, bereiken we een breed publiek en kunnen we naast al bestaande volgers ook nieuwe volgers aantrekken. Zo komen meer mensen in aanraking met Enschede als stad en ons als organisatie.
- Direct en persoonlijk contact en community building: Via platforms zoals Facebook, Instagram en TikTok kunnen we verhalen vertellen, activiteiten promoten en actuele informatie delen op een laagdrempelige manier. Inwoners en bezoekers kunnen gemakkelijk interacteren met en reageren op onze content, waardoor we niet alleen direct in contact staan met onze doelgroep maar ook een online community vormen. Inwoners en fans kunnen zelf content delen en reageren en hierdoor ook ambassadeur zijn voor de stad.

Elk kanaal een andere strategie
Social Media
Enschede Promotie gebruikt social media om het merk Enschede als aantrekkelijke stad neer te zetten en verhalen uit de stad te vertellen. Dat doen we met foto's, video's en stories op o.a. Facebook, Instagram, Pinterest en TikTok. Op al deze kanalen delen we het meest actuele aanbod van Enschede. We geven de beste tips, delen de mooiste foto's en laten de nieuwste hotspots zien. Elk kanaal heeft een eigen social media strategie, met een eigen doel en doelgroep en eigen contentvormen.
- Facebook: Op Facebook delen we op zowel @enschede als @stadtenschede het laatste nieuws uit de stad, inspirerende tips op het gebied van winkels, horeca en evenementen, seizoensgebonden content, fotoverslagen en sfeervideo's. We zetten dit kanaal voornamelijk in om inwoners en bezoekers te informeren en te inspireren. We plaatsen 1-3 berichten per dag. Onze berichten zijn kort, helder en bevatten vrijwel altijd een gerichte Call-to-Action naar onze website. Facebook is ons meest effectieve socialmediakanaal voor het genereren van verkeer naar onze website.
- Instagram: Via Instagram @enschede delen wij in de feed visueel aantrekkelijke beelden van de stad, fotoverslagen van evenementen, bijzondere hotspots en verborgen parels. Daarnaast plaatsen we video's met tips en nieuwe ontdekkingen in Enschede. In de stories bieden we actuele content, reposten we content van inwoners en bezoekers en stimuleren we interactie met polls en vragenstickers. De feed is tweetalig (Nederlands en Engels) om een brede doelgroep te bereiken; stories worden voornamelijk in het Nederlands gedeeld. We gebruiken Instagram met name om inwoners te informeren en trots op hun stad te laten voelen, én om bezoekers te inspireren tot een bezoek aan Enschede. We plaatsen 5-7 posts per week en delen om de dag stories.
- Pinterest: Op Pinterest zijn wij met name actief op ons Duitstalige account @stadtenschede. Hier delen we wekelijks visuele inspiratie voor bezoekers die een dagje uit of een weekend in Enschede plannen. Omdat pins op dit platform een langere levensduur hebben dan content op andere socialmediakanalen, richten we ons vooral op duurzame en tijdloze content gericht op een bezoek aan Enschede. De focus ligt op seizoensgebonden tips, suggesties voor feestdagen en populaire hotspots in de stad.
- TikTok: Via TikTok @uitinenschede richten wij ons voornamelijk op het bereiken van een jongere doelgroep. We spelen in op actuele trends en gebruiken regelmatig humor om Enschede op een toegankelijke en eigentijdse manier onder de aandacht te brengen. Daarnaast delen we hier 2-4 keer per week het laatste nieuws uit de stad, zoals nieuwe winkels en hotspots, én bieden we visuele inspiratie voor zowel (jonge) inwoners als bezoekers.

Social Media
Advertenties
Naast organische content zetten wij bij Enschede Promotie ook social media advertising in om nieuwe doelgroepen te bereiken. Dankzij de meetbaarheid van campagnes sturen we continu bij op basis van prestaties, zodat we onze middelen effectief inzetten. Social advertising zorgt ervoor dat wij onze zichtbaarheid, verkeer naar onze platforms en engagement van onze volgers kunnen vergroten. Het is daarom een waardevolle aanvulling op onze citymarketingstrategie.

Meer weten over social media?