
Study in Enschede
Om als ondernemende kennisstad te groeien, is het voor Enschede belangrijk om talent en kennis aan te trekken en te behouden. Met het project ‘Study in Enschede’ bepalen we welke rol citymarketing hierbij speelt. We richten ons met dit project op het opbouwen van een band met huidige studenten. Dit doen we vooral via het thema vrije tijd, maar ook de thema’s studeren, wonen en werken komen aan bod.
Belangrijke cijfers
33
Aantal ondernemers die zijn aangesloten bij de digitale studentenkortingskaart (maart 2025).
2.802
Het aantal studenten dat gebruik maakt van de digitale studentenkortingskaart (maart 2025).
4.141
Het aantal studenten die maandelijkse de nieuwsbrief van Study in Enschede ontvangen (maart 2025).
2.607
Het aantal volgers op Instagram @studyinenschede (maart 2025).
Om als ondernemende kennisstad te blijven groeien, is het voor Enschede essentieel om talent en kennis aan te trekken, te behouden én in een latere fase terug te halen. In de laatste jaren is er hard gewerkt aan het platform Study in Enschede. Met als doel internationale en Nederlandse studenten te inspireren voor een toekomst in Enschede. We werken daarbij nauw samen met de kennisinstellingen, studentenambtenaren en andere partners in de stad.

Wat is de strategie?
De strategie draait om het begeleiden van studenten tijdens hun hele reis, van eerste kennismaking tot ambassadeurschap. Dit doen we via de zogenoemde 'student journey', opgebouwd uit drie fases: oriëntatie- en aanmeldingsfase, studerende fase en uitstroomfase. In de oriëntatie- en aanmeldingsfase versterken we de zichtbaarheid van Enschede als studentenstad en ondersteunen kennisinstellingen met praktische informatie. Tijdens de studerende fase zorgen voor zichtbaarheid en binding met de stad door studenten te voeden met content over het vrijetijdsaanbod. In de laatste fase blijven we in contact met oud-studenten, stimuleren ambassadeurschap en laten we zien wat de stad te bieden heeft aan werk en woonplezier.

Wie is de doelgroep?
De doelgroep talent die wordt aangeboord zijn studenten op MBO, HBO of WO niveau die bij een van de kennisinstellingen in de stad Enschede studeren. In totaal zijn dit bijna 30.000 studenten. We richten ons op generatie Z, jongeren geboren in of na het jaar 1996. Deze generatie leeft online. Ze zijn continu verbonden, besteden gemiddeld negen uur per dag online media en verwerken razendsnel informatie en zijn immuun voor marketinguitingen. Ze multitasken als geen ander en zijn vaker hoger opgeleid dan eerdere generaties.

Digitale
Studentenkortingskaart
Alle studenten die studeren aan Universiteit Twente, Saxion, AKI/ArtEZ en ROC van Twente kunnen gratis gebruikmaken van de digitale studentenkortingskaart. Daarmee krijgen ze toegang tot exclusieve aanbiedingen en acties bij lokale ondernemers. De kortingen zijn gericht op het dagelijks leven studenten, van koffie tot kleding en van cultuur tot sport. De acties worden tweetalig aangeboden (Nederlands en Engels). Zo sluiten we aan bij de diverse studentenpopulatie in de stad en zorgen we ervoor dat elke student zich snel thuis voelt in Enschede.
Wil je als ondernemer ook een studentenkorting aanbieden? Neem contact met ons op, we denken graag met je mee.
Lees meer
Het doel van de campagnes
Met de campagnes van Study in Enschede willen we studenten niet alleen informeren, maar vooral verbinden met de stad. Elke campagne speelt in op een ander moment in het studentenleven, maar ze hebben één gezamenlijk doel: studenten zich welkom laten voelen én activeren om de stad te ontdekken. Dit jaar (2025) tijdens de februari-instroom campagne brengen we de kortingspas onder de aandacht. Nieuwe studenten ontvangen bij inschrijving een tote-bag. Zo zorgen we voor een warm welkom en directe kennismaking met het aanbod in de stad. Ook spelen we in op Enschede700, met een socialmediaformat (back in time) en een winactie rond Koningsdag. Tijdens de introductiecampagne in september zetten we opnieuw de kortingspas centraal. Met een herkenbaar campagnebeeld en een toffe giveaway op de FACT-dag zorgen we dat studenten ons platform meteen weten te vinden.

Samenwerkingen
Samenwerking is de sleutel tot succes voor Study in Enschede. We werken intensief samen met kennisinstellingen en studentenambtenaren, elk met een eigen aanpak en doel. Zo hebben wij een samenwerking met ROC van Twente, ArtEZ/AKI, Saxion University of Applied Sciences, Universiteit Twente en de studentenambtenaren.
Daarnaast staan wij met het platform op de Open Dagen van het Saxion University of Applied Science en Universiteit Twente. In samenwerking met de studentenambtenaren geven op de Open Dag van het Saxion een stadswandeling en verzorgen we op de Universiteit Twente een city shuttle bus service.
Meer weten?
Lees hier meer over het project Study in Enschede, bekijk het jaarplan óf de factsheets van afgelopen campagnes.

Meer weten over Study in Enschede?