Contentstrategie
We maken content die inspireert. Voor bezoekers en bewoners. Met data als basis en trots als drijfveer. Van social media tot nieuwsbrieven en van online campagnes tot City Magazine: overal laten we zien wat Enschede bijzonder maakt.

Belangrijke cijfers
>110
Die maandelijks worden aangevuld
>1000
De agenda wordt dagelijks aangevuld met nieuwe activiteiten en evenementen
>33.000
Nederland, Duitsland en Studenten
Enschede is een stad vol technologie, creativiteit en innovatie. Een stad die leeft, groeit en verrast. In 2025 zetten we nóg meer in op content die raakt, inspireert en écht Enschede laat zien. Want met zoveel verhalen, plekken en mensen in de stad, willen we de trots laten stromen – bij bewoners én bezoekers.

700 jaar stadsrechten
Trots van binnenuit
In 2025 vieren we een bijzondere mijlpaal in Enschede: 700 jaar stadsrechten. Dat is hét moment om de Enschedese bewoner centraal te stellen. De mensen die hier wonen, werken, creëren en verbinden, zijn de basis van onze stad. Met hun trots als uitgangspunt, bouwen we aan een strategie waarin zij zélf het verhaal van Enschede vertellen. Want als bewoners zich verbonden voelen, worden zij onze beste ambassadeurs. Voor bezoekers, studenten, ondernemers en meer.
We gaan dus niet minder communiceren met bezoekers – maar wel anders. We beginnen vanuit de kern. Vanuit trots. Vanuit dat échte Enschede-gevoel.

Content die inspireert
Onze aanpak
We maken al jaren data-gedreven content die inspireert. Met trots als drijfveer. Wat werkt, bouwen we uit. Wat niet werkt, passen we aan. We kijken naar waar onze doelgroepen zich bevinden en bewegen daarin mee. Zo zijn we bijvoorbeeld overgestapt van drie aparte platformen naar één krachtige, meertalige website: www.uitinenschede.nl. Een centrale plek voor alles wat er in Enschede te doen is en wat Enschede maakt tot wat het nu is.
Onze strategie is flexibel, doelgericht en toekomstbestendig. Online en offline, crossmediaal en altijd met het doel om Enschede op de kaart te zetten – en daar te houden. Van social media tot City Magazine en van nieuwsbrief tot billboard: overal laten we zien wat Enschede bijzonder maakt.
We zitten bovenop trends, spelen flexibel in op doelgroepen, en bouwen met krachtige formats, beeld én verhalen aan herkenning. Denk aan:
- Eén krachtig platform: uitinenschede.nl in drie talen
- Online formats over Enschede, zoals: Zij maken Enschede en de interactieve Tijdlijn van Enschede
- Beeld met beleving: fotografie en video die je het gevoel van Enschede meegeven
- Interactie op socials: Facebook, Instagram, TikTok & LinkedIn
- Nieuwsbrieven op maat: slim gesegmenteerd per doelgroep
- Offline middelen zoals: City Magazine, folders, routes & outdoor campagnes

Waarom doen we dit?
Onze doelen
Voor onze overkoepelende citymarketingvisie zijn er verschillende ambities opgesteld waaraan we onze contentstrategie ophangen. Voorbeelden van ambities zijn:
- Enschede geniet bekendheid als TIC-stad (Technische, Innovatieve en Creatieve stad)
- Inwoners voelen en tonen hun stadstrots
- Het vrijetijdsaanbod spreekt een brede doelgroep aan
- Enschede is een bruisende stad
We werken aan deze ambities door met onze contentstrategie de volgende doelen na te streven.
- Versterken van de binding met verschillende doelgroepen (inwoners, bezoekers, toeristen, studenten). We willen bewoners activeren en verbinden en bezoekers inspireren en aantrekken.
- Vergroten van de online zichtbaarheid van Enschede als toeristische bestemming door slimme inzet van kanalen en contentformats
- Bevorderen van interactie en engagement via online kanalen met content als verbindende kracht.
- Verhogen van websitebezoeken en conversies (bezoeken aan evenementen, boekingen, etc.).
Online cijfers
>23.000.000
23 miljoen vertoningen
>28.000.000
700.000 klikken naar de website

Onze middelen
Websites
We zijn overgestapt van drie aparte platformen naar één krachtige, meertalige website: uitinenschede.nl. Een centrale plek voor alles wat er in Enschede te doen is en wat Enschede maakt tot wat het nu is. Het platform uitinenschede.nl bestaat uit:
- uitinenschede.nl – voor Nederlandse bewoners en bezoekers
- stadtenschede.de – voor Duitse bezoekers
- visit-enschede.com– voor Engelstalige bezoekers
- studyinenschede.com – voor Studenten (talent)
- Eerder viel hier ook cityofenschede.com onder, de informatie van deze website hebben we ook verwerkt op uitinenschede.nl
De website staat boordevol actuele content over vrijetijdsbesteding, evenementen, horeca, cultuur en meer voor verschillende doelgroepen. Door slimme inzet van SEO en SEA, gekoppeld aan data-analyse, groeien onze bezoekersaantallen elk jaar.
Online Marketing
Dagelijks optimaliseren we onze SEO/SEA-campagnes. We sturen op data, spelen in op trends en behouden onze online zichtbaarheid. Sinds 2024 draaien we ook een Always On-campagne – een doorlopende campagne die inhaakt op de interesses van de gebruiker en waarmee we kunnen inspelen op belangrijke gebeurtenissen gedurende het jaar. Die lijn trekken we in 2025 door.
Meer weten over onze online zichtbaarheid? Lees het hier.
Social Media
We zijn dagelijks actief op Facebook, Instagram, TikTok en LinkedIn. Elke maand analyseren we wat werkt, en wat beter kan. We passen onze strategie voortdurend aan. Zo zorgen we voor maximale interactie en zichtbaarheid, afgestemd op de behoeften van elke doelgroep.
Wil je meer weten over onze social media aanpak? Lees het hier.
Nieuwsbrieven
Onze tweewekelijkse nieuwsbrieven bereiken meerdere doelgroepen: studenten, bewoners, bezoekers (NL & DE) én stakeholders. Dankzij slimme segmentatie kunnen we doelgericht informeren. Respons en klikgedrag vertalen we naar inzichten die onze contentstrategie versterken.
Online formats
We bouwen formats die verdieping geven. Zoals: Zij maken Enschede – een podium voor makers, ondernemers en creatieven in de stad. De Tijdlijn van Enschede – een interactieve duik in de rijke geschiedenis van 700 jaar stadsrechten. Deze content formats vertellen wie we zijn, waar we vandaan komen én waar we als stad naartoe gaan.

Zichtbaarheid in de stad
Offline middelen
We versterken onze online zichtbaarheid met offline middelen zoals het Enschede City Magazine, folders en routes. Alles in meerdere talen, verspreid op hotspots en in samenwerking met onze Tourist Info en partners. Ook outdoor middelen – zoals abri’s en billboards – zetten we slim in rond evenementen en campagnes.
Lees meer over onze middelen inzet
Samen zichtbaar
Content maken doen we niet alleen. Samen met ondernemers, organisatoren en instellingen geven we kleur aan de stad. We bieden podium, zichtbaarheid én verbinding. Van grote evenementen tot lokale makers. Alles draagt bij aan dat ene doel: een stad laten zien die bruist en inspireert.

Meer weten over content?