Gepubliceerd: 14 januari 2021

Jaaroverzicht 2020

Voordat we vooruitkijken naar 2021 kijken we met een positieve blik terug op 2020. Wat was het een vreemd, bijzonder, spraakmakend en creatief jaar. Een periode die we met z’n allen nooit zullen vergeten. Met recht kunnen wij zeggen dat er in Enschede het beste van is gemaakt.

Vol goede moed gaan wij op weg naar een creatief en innovatief 2021.

Januari en februari

• Vakantiebeurs Utrecht
    Van 16 t/m 19 januari heeft Enschede zich opvallend zichtbaar gemaakt op de vakantiebeurs Utrecht. Dit was de aftrap in 2020 voor de campagne ‘Wanneer ga jij naar Enschede?’.
  • Doelgroepen Duitsland campagne
    Er is een doelgroeponderzoek uitgevoerd door het Bureau voor Ruimte & Vrije tijd. De Duitslandcampagne richt zich voornamelijk op de persona’s Nora en Michael.
  • China - WeChatn 2019 is er een Miniprogram ontwikkeld voor Enschede en Ootmarsum. Dit is begin 2020 gepubliceerd op WeChat. De andere activiteiten die gepland stonden voor de China pilot zijn uitgesteld.
  • Publicatie Volkskrant ‘Enschede met recht de grootste van het oosten’
    Journalist Sarah Mie Luyckx heeft naar aanleiding van haar persbezoek aan Enschede dit mooie artikel over de stad geschreven. Wat een enthousiasme!

Maart

• 5 maart: akkoord College B&W op de nieuwe citymarketingvisie
    Technologie, Innovatie en Creativiteit dat zijn de thema’s waar wij samen met de gemeente Enschede en al onze partners voor hebben gekozen. In deze video vertellen onze partners waarom Enschede een technologische, innovatieve en creatieve stad is.
  • 16 maart: Enschede, Samen staan we Sterk
    Heel Nederland ging voor het eerst in lock down. Wij hebben alle zeilen bijgezet door direct te schakelen en op 17 maart ‘Enschede, samen staan we Sterk!’ te lanceren. Op de website enschedesamensterk.nl zijn in drie maanden tijd 300 initiatieven van zowel ondernemers als particulieren gepubliceerd. Lees hier meer over de corona gerelateerde projecten die we dit jaar hebben opgezet.

Ook hebben we een rol gespeeld in de loopstromen werkgroep van de Gemeente Enschede. Samen met alle betrokkenen is er deze eerste lock down veel geschakeld en gemonitord.

• 27 april: lancering van de Study in Enschede website
    Het nieuwe online platform voor studenten in Enschede over met name de vrije tijdsbesteding in de stad www.studyinenschede.com

MEi

• 1 mei: lancering twee Pinterest accounts (Nederlands & Duits)
    In de eerste fase van de customer journey speelt Pinterest een steeds grotere rol in het opdoen van inspiratie. Zowel Duitsers als Nederlanders vinden deze inspiratie over Enschede nu ook op Pinterest. Met de twee nieuwe accounts wordt gewerkt aan het creëren van zoveel mogelijk impressies.
  • 28 mei: video ‘We mogen Weer
    Deze video heeft een bereik gehad van 100.000 weergaven. Dit is tevens de best scorende video van 2020.

• 1 juni: aftrap ‘Fijn dat je er weer bent
    Het land ging weer ‘open’, bezoekers mochten komen. Met deze actie hebben we zowel de Nederlandse als Duitse bezoekers aan de binnenstad een warm welkom proberen te geven. Tevens is er ingezet op het sympathiek verwijzen naar de geldende corona-maatregelen. Lees hier meer.
  • 10 juni: lancering visit-enschede.com
    De Engelse variant van uitinenschede.nl is gelanceerd. Internationale toeristen en expats vinden hier alles over het vrijetijdsaanbod van de stad, overnachtingsmogelijkheden en het plannen van een bezoek.
  • 30 juni: impactsheet Cultuur
    Dit document geeft een beeld van de twaalf culturele instellingen in Enschede. Hierin wordt belicht wie zij zijn, wat zij doen en wat dit teweeg brengt in Enschede en de regio.

Navigeer door de foto's d.m.v. de pijlen.

Juli & augustus

• 6 juli t/m 23 augustus: Vier de Zomer in Enschede
    Deze zomer hebben we de binnenstad in zomerse en kleurrijke sferen gebracht. Met de bijbehorende campagne werd men verleid om vooral vakantie in eigen stad te vieren. Bekijk de video-impressie en de factsheet voor de resultaten.

• 1 september: lancering kortingspas studenten
    Uit het onderzoek en diverse bijeenkomsten met studenten bleek dat zij op zoek zijn naar kortingen speciaal voor studenten, waar alle studenten aan zou mogen deelnemen. Er zijn 14 ondernemers aangesloten en 1500 kortingspassen uitgegeven.
  • 11 september: lancering interactieve Bannink & Wilminkroute
    De route is te lopen met je mobiel of met het bijbehorende routeboekje en onderweg zijn er diverse geluids- en beeldfragmenten te beluisteren. Speciaal voor deze route is er een nieuwe bank met titels van liedjes van Harry Bannink in de Haverstraatpassage geplaatst en is er bij ArtEZ  Conservatorium een nieuw kunstwerk geplaatst.
  • 26 september: lancering van de nieuwe drielandenfietsroute
    In samenwerking met de Gemeente Enschede is er in het kader van de Tolle Woche een nieuwe drielanden fietsroute ontwikkeld van 68 km door Nederland, Nedersachsen en Noordrijn Westfalen.
  • 28 september: Citymarketing Visie vastgesteld door de Gemeenteraad
    De nieuwe citymarketing visie is definitief en unaniem goedgekeurd.

Oktober

• 1 oktober: kennismaking pop-up brandteam merk Enschede
    De aftrap in het merkontwikkelingstraject. De rest van het traject is uitgesteld naar 2021 vanwege de op dat moment geldende coronamaatregelen.
  • 15 oktober: campagne Koop lokaal, Steun onze stad
    Ruim 40 lokale ondernemers zijn in deze campagne geportretteerd. Enerzijds om mensen bewust te maken van het belang om lokaal te kopen en aan de andere kant om ondernemers een hart onder de riem te steken.

• 13 november: Ode aan de herfst in Enschede
    In een rustieke, sfeervolle video wordt Enschede in een herfstig decor getoond. Een ware ode aan de herfst.
  • 12 en 13 november: online open dagen Universiteit Twente
    Met StudyinEnschede waren we te gast bij de online open dagen van de Universiteit Twente. Via een live sessie konden toekomstige studenten ons vragen stellen over het studentenleven in Enschede. Ook in het digitale programma van Saxion en ArtEZ is er goed naar onze kanalen verwezen.
  • 17 november: videoboodschap van Sinterklaas
    Ook Sinterklaas roept op om vooral lokaal te kopen. Deze video in ingezet ter ondersteuning van de Steun Lokaal campagne.

December

• 10 december: Kerst 2020: samen maken we er wat moois van
    Samen met enthousiaste Enschedese ondernemers hebben we een feel good kerstboodschap gemaakt. Deze video is 42.500 keer weergegeven op onze socials.
  • 31 december: Enschede Lights Up 2021
    Met dit kleurrijke lichtspektakel bovenop de Alphatoren luiden we samen met alle Enschedeers, vanuit hun woonkamer, het jaar 2021 in. Bekijk hier de aftermovie van dit prachtige spektakel.

Navigeer door de foto's d.m.v. de pijlen.

Online in een vogelvlucht

Vragen over dit onderwerp? Neem contact op: