Gepubliceerd: 18 februari 2021

Enschede scoort hoog in Google

Dat we volop zichtbaar zijn op social media dat is ondertussen iedereen wel bekend, maar dat we ook veel effort steken in de vindbaarheid van onze kanalen en Enschede in zoekmachines, en dan met name in Google, dat is minder zichtbaar. Het wordt tijd dat we een kijkje geven in onze online keuken.

Waarom is inzetten op SEO belangrijk?

Search Engine Optimalisation (SEO) is simpelweg gezegd het ervoor laten zorgen dat je website goed gevonden wordt door zoekmachines. Je kunt hier zelf invloed op uit oefenen en er zijn ook externe factoren (bv. linkjes, autoriteit en geschiedenis van je website). Als je het goed hebt ingericht dan levert je dit de grootste winst op, behalve tijd en kennis kost het je verder namelijk niets. Dat wil zeggen, geen advertentiebudgetten.

In 2020 kwam ongeveer de helft van onze sessies op www.uitinenschede.nl, in totaal dus 400.000, binnen zoekmachines. In een normaal jaar loopt dat percentage op naar 60-70%. Onder onze nieuwe gebruikers (=bezoekers) van de website ligt dit percentage zelfs nog hoger, in 2020 was dit 57%. Allemaal momenten en mensen die we naar de stad trekken en/of doorsturen naar websites en social media kanalen van ondernemers en culturele instellingen in de stad.

Resultaten van 2020

Op de 20 beste zoekopdrachten waarop mensen op www.uitinenschede.nl binnenkomen stonden we in Google op een gemiddelde positie tussen de 1 en 3,5. Met twee uitzonderingen daargelaten, welke i.c.m. het woord Twente waren, i.p.v. Enschede. Bij beide stonden we op positie 5. De gemiddelde posities in 2019 voor deze 20 zoekresultaten varieerden tussen de 2 en 8 en voor een deel gold dat ze in 2019 niet relevant waren voor onze website. Denk daarbij aan corona-gerelateerde zoekopdrachten, bijvoorbeeld voor het afhalen / bezorgen van eten. In de onderstaande grafiek is te zien te zien hoe onze website scoort op de zoekopdracht 'markt Enschede'.

Markt Enschede - SEO

Voor www.stadtenschede.de geldt dat we op de beste 12 zoekopdrachten van 2020 een gemiddelde positie hadden tussen de 1,5 en 7. Voor deze zoekopdrachten gold dat we in 2019 gemiddelde posities hadden tussen de 2 en 11,5. Het mooiste voorbeeld is wel dat we beter gevonden worden op de term 'Enschede', dus niet in combinatie met welk onderwerp dan ook. De huidige gemiddelde positie is 1,5. Dit was in 2019 nog 3. Een ander voorbeeld wordt weergegeven in de onderstaande grafiek. Deze zoekopdracht is gericht op het winkelen in Nederland (maar in het Duits natuurlijk :-)).

Winkelen Nederland - SEO

Hoe wordt jouw website gewaardeerd door Google?

Google kent een waarde toe aan je domeinnaam (URL). Dit wordt de domein autoriteit score genoemd. Hoe hoger de score, hoe beter je website wordt gevonden en dat heeft effect op je positie in de zoekresultaten. De websites www.uitinenschede.nl en www.stadtenschede.de kennen beide een relatief stabiele domein autoriteit, welke gestaagd groeien. Respectievelijk is dit 34 en 27. Je website krijgt een score tussen de 0 en 100. Onze ervaring leert dat dit een goede score is in vergelijking met soortgelijke websites.

Heb je een nieuwe website dan start je altijd met de score 1. Begin vorig jaar lanceerden we de Engelstalige website www.visit-enschede.com. Deze nieuwe website is in minder dan 12 maanden tijd gestegen van domein autoriteit score 1 naar 23. Het in 2020 vernieuwde www.studyinenschede.com haalt op dit moment een score van 18, in maart 2020 was dat nog slechts 12.

Wil je de domein autoriteit van jouw website weten? Dan heeft Moz een goede gratis tool om het te checken. Naast je domein autoriteit vind je hier ook je hoogst gewaardeerde pagina's (pagina autoriteit, hetzelfde principe als domeinautoriteit maar dan gemeten per pagina) en de websites die naar jouw website linken.

Meer weten?

Denk je nu... wow, dit is interessant. Kom meteen in actie! Wij zijn benieuwd of dit onderwerp je aanspreekt en of je er meer van zou willen weten. Laat dit dan snel weten:

Contact
Contact